Vita

Cornel Bierens (1949) is beeldend kunstenaar en schrijver. Werd opgeleid tot klinisch psycholoog aan de Universiteit Utrecht en tot kunstenaar aan de Academie Artibus in Utrecht (voorloper HKU, voortijdig afgehaakt) en de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam (voortijdig afgehaakt).

Ontwikkelde zich in zijn beeldend werk van schilder en tekenaar tot bouwer van grote installaties, meestal volgens de technieken van de anamorfose en het mozaïek. Met dank aan een wisselend team van medewerkers, met name Dick en Margo van Berkum, de vaste kern. De laatste tijd ligt de aandacht weer vooral bij een oude liefde: schilderingen maken op vellen behang.

Publiceerde kunstkritieken en columns in onder meer Metropolis M, NRC-Handelsblad, De Witte Raaf, De Groene Amsterdammer en Het Financieele Dagblad. Schreef daarnaast fictie, vaak met de beeldende kunst als motief, waaronder Schildpad met Roos en Mes, een roman voor jongeren, en non-fictie, waaronder De handgezaagde ziel. Over de terugkeer van de ambachtelijkheid in de kunst en omstreken.

Was gastdocent op vrijwel alle Nederlandse academies voor beeldende kunst en vervulde meerjarige docentschappen aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam, de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden, de Vrije Academie/Gemak in Den Haag en de Design Academy Eindhoven. Zat van 2001 tot 2008 in de jury van de Witteveen+Bos Kunst en Techniekprijs. Maakte in 2015 en 2016 drie exposities over Vincent van Gogh met hedendaagse kunstenaars, resp. bij Arti en Reuten in Amsterdam (tweedimensionaal) en MOTI in Breda (driedimensionaal).

De afgelopen jaren vlogen heen met het schrijven aan een omvangrijke roman over de kunst en de dood, het laatste woord is aan de uitgevers. Het boek draagt als motto een woord van Albert Camus: „Er is maar één enkele vrijheid: in het reine komen met de dood. Daarna is alles mogelijk.“




© Cornel Bierens // algemene voorwaarden //