Jeff Wall, Destroyed Room (1978)

Marcel Broodthaers, Département des aigles, section des figures (détail) (1968 e.v.)

Pagina uit: John Körmeling, A good book (2002)

Metropolis M

interviews

Alle interviews kunnen worden opgevraagd bij cornel.bierens@atncb.nl.

> De interviews met Chris Dercon (februari 1990) en John Körmeling (juni 1989), waar de beelden hiernaast bijhoren, zijn hier onderaan te downloaden.

* Niet versieren, niet pantseren

Juni 1997
Gesprek met Hannah van Bart naar aanleiding van een expositie bij Tanja Rumpff in Haarlem. „Alle schilders zijn mijn concurrenten, godzijdank, dat is juist het geweldige van traditie!“

* Staafjes die je moet bakken

Febr 1997
Interview met Fluxus-verzamelaar Harry Ruhé, samensteller van de overzichtsten­toonstelling gewijd aan Wim T. Schippers in het Centraal Museum Utrecht, en schrijver van de tegelijkertijd verschenen oeuvrecatalogus Wim T. Schippers. „Wim had veel meer succes kunnen hebben.“

* Net chips

Augustus 1996
Interview met Voebe de Gruyter, die fenomenen bestudeert als mist, roos, kauwgom, poedersuiker, emmers, balpennen, krassen en vlekken. „Het gaat om concentratieplek­jes, om deeltjes informatie, iets kleins waar heel veel in zit.“

* De opgeheven tijd

Augustus 1995
Interview met Lex ter Braak en Bart de Baere, samenstellers van Onder Anderen in een klooster in Venetië, een tentoonstelling van vijf Nederlandse en vijf Vlaamse kunstenaars. „De erkenning van de onmogelijkheid om het kunstwerk te vatten, is al de hele twintigste eeuw aanwezig.“

* Onder anderen in Venetië

Augustus 1995
Interviews met de deelnemende kunstenaars David Bade, Christophe Fink, Honoré d´O, Liza May Post, Job Koelewijn, John Körmeling, Guy Mees, Suchan Kinoshita. „Volgens mij is het enige wat nu nog telt voor kunstenaars het bewustzijn.“

* Nieuwe horizonten, doodlopende straten

April 1994
Interview met de Mexicaanse kunstenaar Gabriël Orozco over zijn bijdrage aan de tentoonstelling WATT in het Rotterdamse Witte de With. „Het idee van de satelliet, dat is belangrijk. De transmittor die uit het centrum is, zoals migranten uit hun centrum zijn.“

* Museum in je tuin

Febr 1994
Gesprek met John Körmeling over het nieuwe Van Abbemuseum in Eindhoven. De beste en goedkoopste oplossing is een kopie van het oude museum erbij te laten bouwen door Japanners.

* Op den duur wordt kunst misschien wel overbodig

Oktober 1993
Het denken en zijn van de Duitse kunstenaar Georg Herold. Interview naar aanleiding van zijn tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam. „Er is geen enkele reden meer om onderscheid te maken tussen afval en bewust ontworpen dingen, In principe kan nu alles tot fetisj worden verheven.“

* Niet de intrige is het doel der mensheid, maar de integratie

Juni 1993
Interview met de Oostenrijkse kunstenaarstweeling Christine en Irene Hohenbüchler bij hun tentoonstelling Herbar 6,9 (Das Pelzchen) in Galerie Paul Andriesse, Amsterdam. „Textiel is onze metafoor geworden voor verbindingen leggen. Schering en inslag, in vele variaties.“

* Eeuwig engagement

Februari 1993
Interview met Hripsimé Visser, curator fotografie, Stedelijk Museum Amsterdam. „In de fotografie zaten vragen die me pas echt interesseerden.“

* Wij lijden aan een verschrikkelijk verlies van wrijving

Juni 1992
Gesprek met Harm Lux, curator Shedhalle Zürich. „Kunstenaars moeten nadenken over hoe hun werken gezien worden, en dat zet hun authenticiteit onder druk. Dat ze waarnemers zijn die iets voor waarnemers produceren, maakt hun onafhankelijkheid problematisch.“

* Het afwezige centrum

Februari 1991
Interview met Marianne Brouwer, curator beeldhouwkunst Kröller-Müller Museum. Otterlo. Over het weigeren van de wereld, het verlies van het midden, het afpakken van de mythologische tijd. Over het tapijt als plattegrond van de kosmos, leegte als de spanning tussen volle dingen en wat er kan gebeuren bij het leren lezen van het woord schaap.

* Chris Dercon en het werkelijke

Februari 1990
Kennismaking met de directeur van de in januari geopende kunstruimte Witte de With in Rotterdam. „Toen Jean-Luc Godard destijds een brandende kaars hield onder een Rembrandt, probeerde ik dat terug te vinden in de beeldende kunst. Ik denk dat dat zo langzamerhand gelukt is bij de Destroyed Room van Jeff Wall.“

> Het interview is onderaan te downloaden.

* De ooghoogte van John Körmeling

Juni 1989
Interview met de kunstenaar/ar­chitect over maatreeksen, bureaucratie, de klank van getallen en Tallin. Hoe ver kun je kijken in Nederland? „Het klopt wel maar niet helemaal. Daarom moet je het zo laten kloppen dat het goed klinkt.“

> Het interview is onderaan te downloaden.

* Henk Visch over Venetië

Mei 1988
Interview met de vertegenwoordiger van Nederland op de Biënnale van Venetië 1988. „Ik wil werk maken dat eigenlijk nergens bij hoort. Het lijkt me een ramp om een werkmethode te hebben die je gaat bepalen.“

* Ik wil niet dat ik alles uitmaak

April 1987
Interview met J.C.J. van der Heyden. „Ik denk dat we kunst beoefenen op de veronderstelling van het bestaan van een zuivere kwaliteit, anders zouden we ermee ophouden.“
 




© Cornel Bierens // algemene voorwaarden //