De linker hersenhelft: The more ignorant you are, the happier you will
be
De rechter hersenhelft: You need someone else's derangement for your own
refreshment
Deze twee spreuken zijn parafrasen van zinnen uit de Lof der Zotheid van
Erasmus. De letters duiden een voor een de hersengebieden aan die bij het
uitspreken van de twee zinnen actief worden. Maar alles is bedrieglijk. De
linker hersenhelft oogt abstract, terwijl die bestaat uit hyperrealistische
foto’s van de aarde, gemaakt vanuit de ruimte. De rechter hersenhelft oogt
realistisch, maar is samengesteld uit fragmenten van trompe l'oeil-schilderijen
uit de hele kunstgeschiedenis. Ook de panelen zijn niet wat ze lijken: geen
zestienluiken in een plat vlak, maar loshangende onderdelen van een
ruimtevullende installatie (de omgekeerde visuele ervaring van wat er gebeurt
bij Zeeschilderij, waar de
panelen wel in een plat vlak liggen, terwijl dat niet zo lijkt te zijn). Wie de
centrale kijkpositie verlaat ziet de hersenen desintegreren voor zijn ogen.
Ook dit is weer, zoals vaker bij mij, een anamorfotisch werk, waarin Gestalt en
deconstructie in goed overleg samenleven. De hersenen, waarvan we in relatief
korte tijd zo veel meer zijn gaan weten, laten zich als geheel nooit vangen, dat
is wat het werk op vele wijzen duidelijk maakt. In 1992 kon ik het uitvoeren in
een bijgebouw van het toenmalige Burgerziekenhuis in Amsterdam. In de 8 bij
18 meter grote ruimte pasten beide hersenhelften als de vingers van twee handen
in elkaar. Twee camera’s, een aan elke korte zijde, namen de hersenhelften op,
twee monitoren gaven ze als een samenhangend geheel weer. De bezoekers konden
die samenhang ervaren door ernaar te kijken, en doorbreken door er doorheen te
gaan lopen.
Hoewel de Erasmiaanse spreuken om beide hersenhelften heen niet uit evenveel
letters bestaan, gebruiken ze wel hetzelfde aantal verschillende
letters, namelijk zestien. Evenveel als er panelen zijn voor iedere hersenhelft.
Op de achterkant van de panelen zijn de gebieden geschilderd die verbonden zijn
met de achtereenvolgende letters. Elke letter heeft zijn eigen kleur.
De grootste panelen in laag 11 (zie plattegrond rechtsonder), zijn 16 keer zo
groot (132×176 cm) als de kleinste in laag 1 (33×44 cm). Het schema onderaan
geeft een overzicht van alle maten, verhoudingen en posities.
De Franse schrijver Roland Barthes beschrijft ergens (in Roland Barthes par
Roland Barthes, 1975, p.48) hoe kunstenaars die proberen te ontsnappen aan
de analogie, de fysieke gelijkenis, zich kunnen bedienen van twee soorten
ironie. De ene is: een banaal respect voor het origineel voorwenden, dat doet de
kopie. De andere is: het origineel vervormen volgens de regels van de kunst, dat
doet de anamorfose. Wie beide vormen van ironie tegelijkertijd aan het werk wil
zien kan z'n hart ophalen bij De hersenen volgens Cornel Bierens.
In 1998 was het werk onderdeel van de expositie Neuro-artonomy op de
Erasmus Universiteit Rotterdam. Het boek Het brein als bron van
inspiratie (2001) van de Hersenstichting Nederland wijdde er een hoofdstuk
aan onder de titel Het brein is een illusie.
> Dat hoofdstuk is hieronder te downloaden.