Alle lezingen kunnen worden opgevraagd bij cornel.bierens@atncb.nl
> Hier onderaan zijn te downloaden: Margo van Berkum and Dick van Berkum, I presume (augustus 2017), Het lijden van Vincent van Gogh wordt overgewaardeerd (juni 2016), Over Les évolués, een installatie van Stan Wannet (februari 2016), De onverslaanbare buitenmens (september 2014), De kunst en de rampen van de oorlog (september 2014) en Tijd als zand, zand als water (mei 2014), elk met een eigen beeldbalk rechts. Dan: Wat is kunst? (februari 2014) en EN-EN FINI (januari 2014), waar de volgende twee afbeeldingen bijhoren. Verder: De crisis van de man (november 2006), geïllustreerd door de grafieken en de foto (Brad Pitt alias Tyler Durden in Fight Club). Tenslotte: Armando DD (juni 1993), waarin de makers van de onderste drie afgebeelde werken voorkomen.
Juni 2016
Lezing op een symposium in museum MOTI te Breda, ter gelegenheid van de
tentoonstelling Van Gogh Mini's (zie curator).
Het lijden was er voor Van Gogh om het te overwinnen. Hij was geen patiënt voor
Dr. Freud, zoals Edvard Munch, maar veelmeer voor zijn geestverwant en
tijdgenoot Dr. Nietzsche, die net als hij vond dat je je lot moet
liefhebben.
Februari 2016
Lezing bij de opening van de installatie in Museum Het Valkhof, Nijmegen.
Hoezeer het menselijk gedrag ook wordt gerationaliseerd en gereguleerd, het zal
zich altijd laten leiden door irrationele media en mediums. De hond is
geëvolueerd tot mens, maar daarmee niet uit de mens verdwenen. De blaffende
mens is de vrije mens.
> De lezing kan hier onderaan worden gedownload.
Januari 2016
Toespraak bij de opening van de gelijknamige tentoonstelling in Reuten Galerie
Amsterdam. Ondanks onze sterke identificatie zouden we nooit durven zeggen
Je suis Vincent. Van Gogh zelf zou het niet eens gezegd hebben, want
Van Gogh was niet een iemand, hij was een menigte.
September 2015
Het leven kan niet zonder vooruitgang, maar de mens moet het wel doen met een
lichaam dat al sinds de oertijd zo goed als onveranderd is. Oefening baart
kunst, al 200.000 jaar. Lezing uitgesproken in Kasteel Amerongen op
4 september 2015.
Augustus 2015
Toespraak bij de opening van De collectie van Cornel Bierens in Arti et
Amicitiae Amsterdam. Een tentoonstelling over Van Gogh in een ruimte die nog
hetzelfde is als ruim 125 jaar geleden, toen Van Gogh zelf er ook al kwam.
Augustus 2015
Is het niet vreemd dat een middeleeuwse kerk een millennium later nog altijd
volhangt met werken die met middeleeuwse middelen als verf en kwast zijn
gemaakt? Inleiding bij de opening van de tentoonstelling Ziel en
zaagsel in de middeleeuwse Walburgiskerk in Zutphen.
Mei 2015
Hans Broek als navolger van de 17de-eeuwse schilder Frans Post. Lezing bij de
opening van Hans Broek's overzichtstentoonstelling bij de Gasunie in
Groningen.
Maart 2015
Ambachtelijkheid zorgt ervoor dat de hand gaat zingen. En als die eenmaal zingt
gaat ze vanzelf delen, want alle ambachtslieden zijn delers. Ze weten dat ze in
een traditie staan en relativeren hun autonomie. Lezing bij de opening van de
tentoonstelling Waar de hand zingt, Kunstvereniging Diepenheim.
Oktober 2014
De bloemencorso-cultuur is veel rijker dan we denken, maar het imago ervan staat
in de weg. De ambachtelijkheid zit in dezelfde hoek, maar zal er uitgetrokken
worden door de makers-cultuur, die een spannender imago heeft. Lezing op het
symposium TopGemaakt in het Textielmuseum, Tilburg.
September 2014
De jager-verzamelaar in ons drukt een veel sterker stempel op wie wij zijn dan
we denken. Lezing voor de stichting Buitenkunst in Splendor, Amsterdam.
> De lezing kan hier onderaan worden gedownload.
September 2014
Oorlogskunst is iets fundamenteel anders dan oorlogsfotografie. In
1945 eindigde de Tweede Wereldoorlog voor de oorlogsfotograaf en begon hij voor
de oorlogskunstenaar. Inleiding bij de opening van de tentoonstelling The
disasters of War, in Kersgallery, Amsterdam.
> De lezing kan hier onderaan worden gedownload.
Mei 2014
Over Henri Bergson en de „werkelijke tijd“ die, anders dan de chronologische
tijd, een voorwaarde is voor het ontstaan van echte kunst. Lezing bij de opening
van Landscapes of the mind, een duo-tentoonstelling van Fennanda
Eleveld en Suzanne Glerum in De Meerse, Hoofddorp.
> De lezing kan hier onderaan worden gedownload.
Februari 2014
Kijken naar de gewelddadigheden in Syrië met in het achterhoofd de
oorlogsdrama's van Shakespeare. Lezing in het Theater van de Verkeerde
Beslissing bij Quartair, Den Haag.
Februari 2014
Het boek Wat is kunst? van de Russische schrijver Lev Tolstoi heeft
zijn lachwekkende kanten, en toch zit er veel bruikbaars in. Ook uit het werk
van de kersverse PC Hooft-prijswinnaar Willem Jan Otten is veel nuttigs te halen
voor wie een antwoord zoekt op de eeuwige vraag. Lezing bij de opening van
HIJ-ZIJ-WIJ, een duo-tentoonstelling van Caren van Herwaarden en Gijs Assmann
bij Studio Van Dusseldorp in Tilburg.
> De lezing kan hier onderaan worden gedownload.
Januari 2014
Het woord drukt een zwaar stempel op het beeld en zit het beeld daarmee ook heel
vaak in de weg. Alle grote kunstenaars weten dat zij niet alleen representanten
zijn van onze talige cultuur, maar ook nog altijd van de jager-verzamelaar die
200.000 jaar over onze aardbol heeft gezworven. Lezing bij de afsluiting van de
tentoonstelling EN-EN van Gijs Assmann in Galerie Nouvelles Images in
Den Haag.
> De lezing kan hier onderaan worden gedownload.
November 2013
Het lichaam is oeroud en verandert over de eeuwen nauwelijks, de technologie is
recent en muteert snel en voortdurend. Voor een succesvolle samenwerking moeten
ze allebei in hun kracht en waarde worden gelaten. Lezing op de Koninklijke
Academie voor Beeldende Kunst, Den Haag.
September 2013
Over de invloed van filosofen op de wisselende waardering van ambachtelijkheid.
Uitgesproken op het symposium Filosofie en Ambacht, Internationale
School Voor Wijsbegeerte, Leusden.
Augustus 2013
Bij het maken van kunst is alle hiërarchie die wordt aangebracht tussen hoofd
en hand bedrieglijk en onzinnig. Lezing bij de opening van een tentoonstelling
in Dordtyart, Dordrecht.
April 2013
Over de noodzaak van de ambachtelijk onderwijs in kunstopleidingen. Uitgesproken
op het Studium Generale Grip op Hedendaagse Kunst van Academie Minerva,
Groningen.
Maart 2013
Lezing op het symposium Quit Your Dayjob bij de tentoonstelling
Hand Made in Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam.
September 2012
Over het ambachtelijke en het conceptuele in de beeldende kunst.
Lezing voor Amsterdams Grafisch Atelier en Centrum Beeldende Kunst bij de
opening van de tentoonstelling Boundless, grensoverschrijdende
grafiek, CBK, Amsterdam.
Maart 2012
Over de dood als motiverend principe, de film the Passion of the Christ
en de Engelse filosoof Simon Critchley. Schilderijen als stills en
kruiswegstaties.
Bij de opening van de gelijknamige tentoonstelling van Ronald Ophuis in Akkuh,
Hengelo.
Februari 2012
Uitgesproken bij uitreiking van de oeuvreprijzen van het Mondriaanfonds aan Daan
van Golden (Oeuvreprijs beeldende kunst), Paul Mijksenaar (Oeuvreprijs
vormgeving) en Adriaan Geuze (Oeuvreprijs bouwkunst), aan Wim van Krimpen (Benno
Premselaprijs) en aan Rudi Fuchs (Prijs voor de Kunstkritiek). Stadsschouwburg
Amsterdam.
September 2011
Lezing over de verhouding van doen en denken in de kunst, Academie Sint
Joost, Breda.
Juni 2011
Over autonomie, romantiek en de reductie van kunstsubsidies.
Uitgesproken bij de opening van de tentoonstelling DNA WERK[T] in De
Nieuwe Academie/Gemak, Den Haag.
Mei 2010
Over Ad Gerritsen.
Uitgesproken bij de opening van zijn solo-tentoonstelling in Stedelijk Museum
Zwolle.
April 2009
Over Sigmund Freud, Jan van den Dobbelsteen, Haim Steinbach, Mimmo Paladino,
Jean Cocteau, Guido Geelen, Lucio Fontana, Peter Paul Rubens.
Uitgesproken in het Stedelijk Museum ´s Hertogenbosch.
Oktober 2007
Lezing voor de Nederlandse Museumvereniging op het museumcongres 2007 te
Maastricht.
November 2006
Aantekeningen bij het werk Call me van Arnoud Holleman. Voordracht bij
Kunst en Cultuur Overijssel, Zwolle.
December 2004
Lezing in het Studium Generale van de Universiteit Maastricht.
> De lezing kan hieronder worden gedownload.
Februari 2004
Bij de presentatie van nummer 1 van het kunsttijdschrift Mister Motley in De
Balie, Amsterdam.
November 2000
Kunst in een gouden kooi en een avant-garde van de leegte.
Lezing bij het Fonds BKVB, Amsterdam.
September 1999
Over het beleid van staatssecretaris van Cultuur Rick van der Ploeg. Aristos
boven demos. De fixatie op democratie in de kunsten is overbodig, het is daar
met de democratie allang in orde.
Uitgesproken in cultuurcentrum De Unie, Rotterdam. Een bewerking van de lezing
werd gepubliceerd in NRC-Handelsblad 05.03.1999.
Oktober 1998
Waarom kunstkritiek nooit rustgevend mag zijn.
Lezing bij de uitreiking van de Jan-Bart Klasterprijs voor kunstkritiek aan Paul
Kempers in het Stedelijk Museum Amsterdam. Gepubliceerd in NRC-Handelsblad van
23.10.1998
Januari 1998
Over kunst en wetenschap.
Uitgesproken bij de opening van de tentoonstelling Formule-2 van
Stichting Formule-2, het newMetropolis Science and Technology Center en de
Universiteit van Amsterdam, in NewMetropolis, Amsterdam. Gepubliceerd in
catalogus Formule-2 en als Skulptur eines
Teilchenbeschleunigers en Sculpture of a Particle Accelerator in
Formule-2.1, Künstlerhaus Bethanien, Berlijn 1999. Verder onder de
titel Wie van alles houdt, houdt van niets in het bijzonder in
NRC-Handelsblad, en in de bundel Kunst in crisis, samenstelling Rutger
Wolfson.
Zie kunstteksten, NRC-Handelsblad. 30.10.1998. Daar is de tekst te downloaden.
December 1997
Bij de lancering van het Maatstaf-nummer Het Oerboek, Uitgeverij De
Arbeiderspers, Amsterdam.
September 1996
Over het ideale kunstonderwijs.
Uitgesproken in het Stedelijk Museum Amsterdam. Gepubliceerd in Academia
Utopia, een publicatie van de Gerrit Rietveld Academie,
Amsterdam 1996.
Maart 1996
Over het verkeerde woord kunstenaarsinitiatief.
Uitgesproken in kunstenaarsinitiatief Hooghuis Arnhem. Gepubliceerd in
Cover-Itch, maart 1996.
November 1994
Inleiding bij Manifesten van de jaren negentig.
Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam, De Balie Amsterdam.
Juni 1994
Over nut en onnut van de kunsteducatie.
Uitgesproken op een studiedag over heden, verleden en toekomst van de
amateurkunst bij de Stichting Buitenkunst in Elp, Drenthe. Gepubliceerd in Kunst
& Educatie, jrg. 3, nr. 4, augustus 1994.
Juni 1993
Lezing over Armando op 6 juni, D-Day, in het Mondriaanhuis (Hermen
Molendijkstichting) te Amersfoort. Gepubliceerd in …waar kleur een
specifiek rol speelt, Sikkensprijs 1959–1997. Blaricum 1997, ISBN
909–6611–881–4.
> De lezing kan hieronder worden gedownload.