1

2

3

4

Incorrect

In maart 2018 kreeg ik van het Vlaamse cultuurtijdschrift REKTO VERSO het verzoek voor het juni-nummer een beeldverhaal te maken met als thema kwetsbaarheid. Dat heb ik met plezier gedaan, maar toen het nummer verscheen was mijn bijdrage niet opgenomen. Bij navraag bleken mijn beeldassociaties niet door de tijdgevoelige redactionele controle te zijn gekomen wegens „de mannelijke blik“.

Hiernaast het hele verhaal, Bruid tot bruid. Hieronder de namen van de kunstenaars en de titels van hun werken. De doden onder hen zijn allen man, van de levende kunstenaars zijn er acht man en negen vrouw.

Bruid tot bruid – over kwetsbaarheid

Voor REKTO VERSO, maart 2018

kunstenaars: mannen 13, vrouwen 9
van wie dood: mannen 5, vrouwen 0
van wie levend: mannen 8, vrouwen 9

Pagina 1

Linksboven:
man dood: Rembrandt, Het Joodse bruidje, 1665, detail
Rechtsboven:
man: Maurizio Cattelan, Mother, 1999
Linksmidden:
vrouw: Yael Davids, zonder titel, 1996
Linksonder:
vrouw: Yael Davids, No body at home, z.j.
Rechtsonder:
man: Duncan Hanna, The German Spy, 2013

Pagina 2

Linksboven:
man/vrouw: Schilte & Portielje, fotocollage, 2007
Rechtsboven:
man: David Drebin, Flasher, 2002
Linksmidden:
vrouw: Katrina Daschner, Nacktes Leben, 2006
Rechtsmidden:
man dood: Walter Sickert, The Rose Shoe, 1904
Linksonder:
man: Paul Kooiker, Nude Animal Cigar, 2015, detai
Rechtsonder:
vrouw: Charlotte Dumas, Arles, 2002

Pagina 3

Linksboven:
man dood: Jan van Huchtenburg (1674 –1733), Stervend paard (naar Adam Frans van der Meulen)
Rechtsboven:
vrouw: Isabelle Wenzel, From series Positions, 2013
Linksmidden:
man: Mehdi-Georges Lahlou, The Hourglasses, 2015
Linksonder:
man: Teun Hocks, Untitled, 2007
Rechtsonder:
man dood: Vincent van Gogh, De zaaier, 1888

Pagina 4

Linksboven:
man dood: Ed van der Elsken, Wasgoed bij een boerderij, 1970–75
Linksmidden:
vrouw: Ellen Kooi, Lisbon-Tree, 2007
Rechtsmidden:
vrouw: Sanja Medic, Rendezvous at Xiamen, z.j
Linksonder:
vrouw: Marijke van Warmerdam, Forever, 2001
Rechtsonder:
man: Elliott Erwitt, Siberia Bratsk, 1967




© Cornel Bierens // algemene voorwaarden //