Het schilderij De Eunuch (1883) van G.H. Breitner, in het bezit van
het Stedelijk Museum Amsterdam, hebben we, in het museum zelf, honderd keer
groter gemaakt (70×41 cm werd 700×410 cm). Breitner was de componist, Bierens
de dirigent en het uitvoerende orkest werd gevormd door 145 VMBO-leerlingen.
Zij beschilderden ruim 3000 tegels, waarvan er 2870 in het werk terecht
kwamen. Ze mochten schilderen wat ze wilden, alleen het palet was
voorgeschreven.
De Eunuch werd onthuld in het Stedelijk in de museumnacht van 2003
(8 november). Omdat de zaal maar 4,25 m hoog was kon het schilderij niet
rechtop staan, maar op z'n kant paste het net. Via een videocamera en
rechtopstaande breedbeeldschermen in de hoeken van de zaal was het toch in de
goede stand waar te nemen. Ook kon je door omgekeerde verrekijkers kijken om
kunstmatig afstand te scheppen en zo overzicht te krijgen. Keek je met het blote
oog van dichtbij dan zag je al die 2870 aparte kunstwerkjes, individuele
leventjes die zich van hun enorme context nauwelijks bewust leken.
Het project is uitgevoerd in nauwe samenwerking met Dick en Margo van Berkum, Jolande en Pauline Gerner en Rixt Hulshoff Poll (Stedelijk Museum). Verder werkten mee Daan en Toon van der Hoeven (constructiewerk), Henni van Beek, Marika Derickx en Ilonka Ruiter (fotografie), Henneke Molhoek, Moniem Mohammed en Marc van Rotterdam (video) en nog vele anderen.
> Voor een poster van De Eunuch, die precies even groot is als Breitners originele schilderij, neem contact op met cornel.bierens@atncb.nl. Achterop de poster staan alle namen van de 145 deelnemende VMBO-leerlingen, met verwijzing naar de tegels die ze hebben beschilderd.
> Hieronder zijn teksten van Karin Verboeket te downloaden over het
maakproces bij zowel Breitner als Bierens.